אמצעי עזר
א. להקנית לוח הכפל והחילוק
להכין לכל מספר סרגל נפרד. אדגים זאת בסרגל 7:
מכינים רצועת ניר שניתן לקפלה לאורך. מנקבים לאורכה 11 נקודות, קרוב לשולים.
מעליהם כותבים, מעל כל נקב, מספרים מ0 עד 10 . מקפלים את הרצועה ומצדה השני כותבים מול כל מספר את הכפולות של 7. כך שאם נכניס עפרון לנקב נקבל מצד אחד את הכופל ומצד שני את המכפלה:
ב. לוח השארית למספר 7:
ג. המבנה העשורי
מכינים 9 רצועות ברוחב 3
ס"מ ובאורך 9 ס"מ. על כל רצועה
למעלה כותבים אחד מהמספרים 1-9, אלה הן
האחדות .
מכינים 9 רצועות ברוחב 6 ס"מ ובאורך 9 ס"מ. על כל רצועה למעלה, כותבים אחד
מהמספרים 10-90, אלה הן העשרות.
מכינים 9 רצועות ברוחב 9 ס"מ ובאורך 9 ס"מ. על כל רצועה למעלה, כותבים את
המספרים 100-900, אלה הן המאות.
ניתן, אך לא הכרחי, להבדיל בין 3 סוגי הרצועות באמצעות צבעים שונים.
רצוי להנחות את הלומדים בכתיבה תוך הקפדה על מקום האפס.
באמצעות 3 סוגי הרצועות (האחדות, העשרות והמאות) בונים מספרים תלת
ספרתים כשמניחים רצועה על גבי רצועה:
אחדות: עשרות: מאות:
רצוי לבנות מספרים עם אפס בעשרות .
ד. הקנית הערך הכמותי של המספרים
מארגנים כל 10 גפרורים בחבילה
אחת [אפשרי להדק בגומיה], ואז, למשל, הסיפרה 5 מקבלת את הפרוש של 5 , כשהכמות היא 50 . כנ"ל כל סיפרה
שנמצאת במקום השני במספר "מקבלת" את מספר החבילות התואם את המספר, כשהכמות
טמונה במספר הגפרורים . [מכשיר זה ישמש
אותנו בפעולות חיבור וחיסור בהם נדרשת פריטה
של עשרת או השלמה לעשרת]
נאגוד כמות של 10 חבילות ונקבל מאות.
רצוי לתרגל בעזרת החבילות מספרים דו ספרתיים, בהיפוך האחדות והעשרות,
לדוגמה: 23 32 - אותן ספרות וכמויות שונות:
שלש עשרות ושתי אחדות: שתי עשרות ושלש אחדות:
תגובות
הוסף רשומת תגובה