רשומות

קשיים בהוראת החשבון

  אחד התנאים הראשוניים להוראה הוא, שפה   משותפת, למורה וללומד.

הקדמה

לפני שנים רבות רבות

כתיבת תרגילי כפל

תמונה
  אנו מבחינים בין כתיבת הספרות, לכתיבת תרגילים.

האפס

תמונה
  אנסה להבין את האפס מנקודת מבטו של הלומד הצעיר.

השיטה התבניתית-גלובלית

תמונה
השיטה מתאימה לילדים עם קשיי למידה. בתהליך הלמידה לוקחים חלק מרבית דרכי התפיסה ואמצעי עיבוד החומר, לכן הסיכוי שהנושא הנלמד ייחרת בזיכרון גבוה במיוחד. בשיטה זו יש ייצוג כמותי לסיפרה. הייצוג נעשה בעזרת התלמידים, לפי בחירה שלהם ובהנחית המורה.   רצוי להקנות כל מספר בשעורים אחדים, עד להפנמה.                 כל מספר שנלמד ילווה בשאלות. רצוי להתחיל בשאלות חיסור.              לצאת מהשלם הידוע ולהפריד אותו ל-2 כמויות חדשות, בא לידי ביטוי בפעולות חיסור.   זו פעולה   קלה יותר מאשר לבנות משתי קבוצות קבוצה שלישית, כפי שנעשה בחיבור.              המספר 3                                                                                א. כל לומד מקבל גפרורים, או כפיסים. ב. התלמיד יוצר חבילות של   3. ג. מכל חבילה הוא יוצר צורה כל שהיא. ד. התלמיד מעתיק   את ה"יצירה" שלו. ה. הניסיון מראה, שכל התלמידים יוצרים בין השאר, משולש. ו. המשולש נבחר כמיצג שלוש (3 ככמות). ז. תוחמים את שלושת הגפרורים בחישוק כשהמשולש נמצא בתוכו.    וכך, החישוק תוחם את הכמות 3:               

אמצעי עזר

תמונה
א. להקנית לוח הכפל והחילוק להכין לכל מספר סרגל נפרד. אדגים זאת בסרגל 7:                                                                     מכינים רצועת ניר שניתן לקפלה לאורך. מנקבים לאורכה 11 נקודות, קרוב לשולים.  מעליהם כותבים, מעל כל נקב, מספרים מ0 עד 10 . מקפלים את הרצועה ומצדה השני כותבים מול כל מספר את הכפולות של 7. כך שאם נכניס עפרון לנקב נקבל מצד אחד את הכופל ומצד שני את המכפלה:   ב. לוח השארית למספר 7: ג. המבנה העשורי מכינים  9 רצועות ברוחב 3 ס"מ ובאורך  9 ס"מ. על כל רצועה למעלה כותבים אחד מהמספרים  1-9, אלה הן האחדות . מכינים 9 רצועות ברוחב 6 ס"מ ובאורך  9 ס"מ. על כל רצועה למעלה, כותבים אחד מהמספרים 10-90, אלה הן העשרות.   מכינים 9 רצועות ברוחב 9 ס"מ ובאורך  9 ס"מ. על כל רצועה למעלה, כותבים את המספרים  100-900, אלה הן המאות. ניתן, אך לא הכרחי, להבדיל בין 3 סוגי הרצועות באמצעות צבעים שונים. רצוי להנחות את הלומדים בכתיבה תוך הקפדה על מקום האפס.    באמצעות 3 סוגי הרצועות (האחדות, העשרות והמאות) בונים מספרים תלת ספרתים